SHout

25 April 2014

Sambung Belajar Episode 1


Disebabkan line wifi yang agak membuatkan aku terasa nak baling segala natang yang ada dekat dengan aku ni, so aku decide taknak la upload gambar aku dalam entry ni..

eh ! macam ada orang nak tengok muka kau .______.

Agak menyampah tak dengan aku punya mukadimah tuh? aku tahu ayat aku best *sila muntah -.-

Well, ini alia la, segala puitis bahasa melayu dalam gengaman okay *muntah lagi

Haaa ~ dah biaq p kat atais tu, waste time betul, lain kali blablabla~ hahah. ok macam takde isi penting ja kan.. cemni la, aku sendiri pun dah teruja bagai nak gila ni punya semangat nak update untuk entry ni, cer bagi tahu aku siapa yang tak suka sambung belajar? nenek aku punya kawan pun nak belajar lagi tau even dah veteran gituhh ~ muehehe.. 

Bila cakap soal sambung belajar ni, memang best, segala galanya di plan dengan baik sekali, tapi siapa la kita ni, kita hanya mampu merancang, tapi Allah yang tentukan, macam org kata jugak la, "when Allah say no, nobody can say yes" hmm gituhh ~ 

Sini la aku nak story sikit, kalau dari pengalaman aku, hampa semua kena tau aku ni lebih suka belajar dari buat keja, bijak bukan? haha.. lol -,- tapi masa aku zaman kekanak yang tak berapa nak kenal dunia tuh, perghh, lawak ok.. tiap kali cikgu tanya "cita cita kamu apa?" hmm dengan lancangnya aku jawab "polis !" caitt , polis konon, cikgu panggil kawad langsung aku larikan diri.. haks, amatlah jahat.. hahah

Lepas tu, naik form1, ala, ni set set baru nak up. hahah.. bukan aku ok, aku jenis yang low profile, cantik, ayu.. sekali sekala puji diri sendiri taksalah bukan ? dah masuk form1, pun cikgu nak tanya cita cita apa, cait.. aku main belasah ja.. cakap apa yang ada dalam pala hotak la katakan.. so dengan sopan santun aku jawab nak jadi seorang doktor.. well, cita cita paling femes ok.. satu kelas pulak tu nak jadi doktor, had yang tak reti sains dengan math pun nak jadi doktor.. agak pelik jugak kat situhh.. hahah, copy paste la katakan..

Then bila masuk dah form4, aku dah mula la terpikir, aku nak jadi apa suatu hari nanti? aku nak kerja apa? nak sambung belajar pasal apa? apa? apa? nak jadi doktor dah memang confirm tak boleh, sbb tak ambik bio..actually, takde la sampai sakit otak aku mikirnya pun.. haha.. aku nak pikir teruk teruk? memang tak la kan.. aku just fokus on my study.. bukannya nak menunjuk atau riak, tapi memang saja nak share pengalaman, aku belajar sehari 16jam sehari, bagi aku itu pun dah cukup sangat buat aku terasa nak tumbang bebila masa, tapi aku ni jenis yang tak cepat melatah.. hamboi.. hahah

Dan bila habis ja spm, baru la aku decide something untuk masa akan datang.. dengan result spm yang aku dapat, aku terfikir la, sejauh mana aku mampu belajar, eh, kalau nak sambung degree pun mereka still tengok result spm ok.. even pointer uolls tinggi melambung atau 4flat sekali pun tapi kalau result spm uolls down, mereka akan pikir 2-3 juta kali jugak la untuk ambik jadi student mereka.. aku bagi tahu ni pun sebab ada senior yang cakap, aku just sampaikan ja.. agak macam nak marahkan ayat aku? aku memang taklayak jadi seorang cikgu, ok tetiba

24/4/2014 pukul 12.01 result untuk matriks dengan tingkatan enam keluar.. aku punya excited bagai nak mamfus sampai taksanggup nak tidur la malam tadi.. haha.. syukur alhamdulilah, aku dapat form6.. aku tahu akan dapat form6.. keyakinan dalam diri perlu ada, tapi jangan sampai terlalu mengharap ya.. berdoa la bebanyak.. Allah sentiasa dengar doa kita, Allah takpernah tidur, takpernah jemu dengan doa dari hambanya =') even, dapat form6 ni pun aku dah terasa bersyukur sangat pun, tambah tambah ada pulak ura ura menyatakan student stpm lebih dipandang dari student matriks untuk sambung degree..bukan nak ckp student dari matriks tak okay, please la jangan nak kondemm aku.. haha..

Congratulation kepada mereka yang dapat tawaran belajar sama ada matriks atau form6 atau kolej atau universiti.. dimana pun kita belajar, kalau memang niat kita nak belajar, In Shaa Allah, kita akan berjaya.. Berusaha, Berdoa, dan Bertawakal =)

Ada jugak la someone yang berminat nak tahu, aku nak sambung form6 ke tak? eleh hampa yang tengah baca ni pun mesti nak tahu jugak en? haha... tau dah.. buat masa sekarang ni, aku belum decide apa apa lagi.. sebabnya dalam kepala hotak aku, aku just nak tunggu result UPU dulu, kalau result UPU ok, macam ipta dapat kos yang aku nak, then aku akan teruskan la.. kalau tak dapat ipta, aku tunggu politeknik pulak, kalau takdapat jugak baru aku akan masuk form6 dalam masa yang sama aku akan tunggu untuk SPA.. ini bukan kategori tamak ok.. mohon faham okay -____-

Kalau susah sangat, aku akan pujuk mak ayah aku nak masuk ipts la jawabnya.. haha.. taktahu la kenapa aku terasa nak tersangat nak masuk picoms.. gila macam best sangat ja aku baca blog akak abang senior yang belajar kat sana.. haha.. alangkah bestnya kalau dapat masuk sana, then ambik kos fisio pulak kan.. perghhh ! bestnya =') tapi itu just angan angan yang hanya aku boleh rasa dalam mimpi dan khayalan.. hmm.. sedih..  =(

Haa, hampa mesti nak tau kan cita cita aku apa skrg ni? haha.. cita cita aku ialah aku nak belajar something related to medic.. macam nurse, MA, dokter dan so on la.. haa, may be sbb aku pernah jadi pesakit kot, dan may be jugak aku akan tahu macam mana nak handle pesakit..pray for me ya =') aku taktahu la kenapa aku nak sangat belajar aliran ni sekarang even aku ni hantu yang tersangat penakut dengan jarum darah, paling menyampah masuk hospital, klinik, paling taksuka jumpa dokter, paling sakit hati bertemu dengan ubat.. parah bukan ? hmm.. hahah.. takpe la.. dah aku terasa nak belajar ni.. may be otak aku dah tak larat nak bermain dengan nombor lagi kot.. haha.. 

Setakat ni je la kot.. haha.. sekian =D






Terima kasih sudi baca Entry Ini :)

2 comments:

  1. medic is all about kesabaran and rajin.. takde benda tu susah dik,hehe.. and normally org mcm akak da separuh jln bru rasa 'I shouldn't take medic' hahaha.. good luck! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. so akk ad rasa menyesal eh ? ala , makin risaunya :(

      Delete